Buborékba zárt művészet
2018. december 28. írta: ArtMeetsAds

Buborékba zárt művészet

0champagne.jpg

A pezsgő ünneppé varázsolja az újév kezdetét, emelkedettebbé teszi a hétköznapi pillanatokat, és népszerűsége összefonódik a vizuális kultúrával.

Pezsgőzni nem ülünk le "csak úgy", hanem megadjuk a módját, a palack nyitásától kezdve az ital kortyolgatásáig. Az egyes pincészetek mindig nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy az előkelő élményt sugározzák a megjelenésben és a kommunikációban is, így nem véletlen, hogy a pezsgők reklámjának számos művészi kapcsolódása van.

A hedonista fogyasztás egyik első ábrázolása Jean-François de Troy Osztriga vacsora című festményén figyelhető meg, ahol egymás után fogyasztották a jégbehűtött palackokban lévő italokat és majdnem mindenki kezében található egy pezsgőspohár. Részlet a képből:

troy_jean-fran_ois_de_die_austernmahlzeit_1734_2.jpg

A két drága portékának, az osztrigának és a pezsgőnek a társítása később a csendéleteken is gyakran visszaköszönt, így például Johann Wilhelm Preyer lenti művének részletén is megfigyelhető.

01.png

Edouard Manet egyik legismertebb, 1881-1882 között készült képéhez a kor legnépszerűbb mulatóját a Folies-Bergère bárt választotta témájaként. A festmény középpontjában azonban nem az önfeledten szórakozó tömeg látható, ők csak a tükör által közvetítve jelennek meg, hanem a felszolgáló, aki kissé magányosan áll a pompás helyen az üvegek között.

edouard_manet_004.jpg

Szintén 1881-ben festette csónakázókat ábrázoló művét Pierre-Auguste Renoir, melyen saját barátait festette meg a Maison Fournaise étterem teraszán. Az asztal akár egy csendélet részlete is lehetne, a gyümölcsök mellett poharak, bor és pezsgő látható.

the_luncheon_of_the_boating_party_renoir.jpg

A 19. század művészei szívesen kísérleteztek új médiumokkal, így többen nyitottak az illusztrációk majd a plakátok irányába is, ezáltal pedig a szélesebb közönség körében is növelhették népszerűségüket.

Az egyik legismertebb közülük a mai napig közkedvelt szecessziós mester, Alfons Mucha volt, aki többek közt színdarabok plakátját is tervezte. A pezsgő témájával 1896-ban találkozott, ekkor kapta az első felkérését a Champagne Ruinart vállalattól, majd még ebben az évben egy másik cég a pezsgő ízesítésű kekszéhez készíttetett vele plakátot. Néhány évvel később a Moët & Chandon már nem csak plakátokat, de katalógust és képeslapot is rendelt pezsgőihez a művésztől.

mucha_coll.jpg

A fentiek munkáin túl még sok más alkotótól maradtak fenn a pezsgőzést és egy-egy márkát megörökítő művészi plakátok, mindegyikben közös, hogy fontos szerepet kap rajtuk a végzett asszonyaként jelenlévő nőalak, az ábrázolt személyek mind elegánsak és valamilyen különleges esemény résztvevői.

plakat_coll.jpg

A nemzetközi példák mellett érdemes megemlíteni ugyanakkor a Törley gyár tudatos építkezését és előretörését a hazai piacon, melynek szintén fontos eleme volt a pezsgő imázsának építése különböző reklámcélú eszközökkel. A magyar pezsgőpincészet a francia gyökerekből megtartotta az elitnek szóló hangot, mely egyértelműen megjelenik a korai plakátjaikon is. Más külföldi márkákhoz hasonlóan akár művészeket is bevont a tervezésbe, így például a lenti sorban középen látható kép Pólya Tibor festő, karikaturista munkája, míg a mellette jobbra látható kép Faragó Géza grafikus képe.

torley_coll.jpg

A 20. században a pezsgő művészi népszerűsítése már kevésbé a plakátokon valósult meg, helyüket átvették azok a filmek, melyekben egy-egy ikonikus jelenetet kapott az ital.

A sort Alfred Hitchcock 1928-ban készült Champagne című filmje nyitja, a romantikus film egy gazdag lány önkereséséről, küzdelmeiről és felemelkedéséről szól.

champagne_coll.jpg

Mivel az 1942-es Casablanca című film egy mulatóban játszódik természetesen sok alkoholos ital megjelenik a poharakban, de a pezsgő itt is fontos szerepet kap, többek között a két főszereplő Humphrey Bogart és Ingrid Bergman jeleneteiben.

1955-ben készült Marilyn Monroe egyik kultikus filmje, a Hétévi vágyakozás, és ehhez köthető talán a legismertebb fotója is, melyen egy csatornarács felett fellibben a fehér szoknyája. A filmben alakított karakter egy tisztes családapát szeretne elcsábítani pezsgőzés közben, és a jelenet során az is kiderül, hogy egészen különleges módon, chipsszel szereti ezt az italt.

marilyn-monroe-champagne1.jpg

Az önfeledt szórakozásból az Álom Luxuskivitelben című filmben sincs hiány, melyben az Audrey Hepburnt alakító karakter keresi a boldogságot és a szerelmet két party és másnapos reggel között. Bár ebben a filmben is sok ital kitöltésre kerül, azért a pezsgő itt is fontos szerepet játszik.

Az egyik legtöbb alkoholt fogyasztó főhős a kémfilmekből alighanem James Bond, mindenki tudja róla, hogy a vodka-martinit rázva, nem keverve szereti, de természetesen más koktélokat, a bort és a pezsgőt is szívesen fogyasztja. A legtöbb filmben a Bollinger pezsgő vállalat palackja tűnik fel, ami talán nem meglepő, hiszen a cég 1884 óta szállítja a habzó nedűt az angol királyi családnak, ezt kortyolta Lady Diana és Károly herceg is az esküvőjén, így a királynő ügynöke is főként emellett a márka kötelezte el magát. Természetesen a változatosság kedvéért időnként felbukkan más márka is, így egy-egy üveg Dom Perignon és Taittinger is elfogyasztásra kerül.

Alább egy válogatás a teljes igénye nélkül néhány pezsgős jelenetből, a kém szerepében pedig Sean Connery, George Lazenby, Roger Moore, Timothy Dalton, Pierce Brosnan és Daniel Craig.

000_james_bond_coll.jpg

A Bollinger olyannyira komolyan vette az együttműködést a filmmel, hogy nem csak plakátot, de egy limitált szériás, számzárral zárható palackot is piacra dobott James Bond tiszteletére:

0_bollinger_coll.jpg

Ha a férfi főszereplőknél és az emlékezetes pezsgős jeleneteknél tartunk, akkor meg kell említeni Leonardo di Caprio két filmjét, az 1997-ben készült Titanicot és a 2013-as Nagy Gatsby történetét.

Az előzőben még finoman, ízlésesen tálalták az italt, melynek elfogyasztása tele van izgalommal, érzékiséggel és titokkal, hiszen a szerelmes pár szinte ezzel kezdi meg közös tilosban járását.

titanic_coll.jpg

A második filmben a termékelhelyezés már nem sikerült ilyen diszkréten, szó szerint az arcunkba van tolva a Moët & Chandon márka, a palackok a partyk embernagyságú kellékeiként vannak jelen, viszont a rendezőtől kapunk egy azóta szinte már mémmé vált jelenetet Dicaprioval, mintha csak visszakacsintana a néhány évtizeddel fiatalabb énjére, üdvözlésként emeli poharát a néző felé a filmben.

gatsby_coll.jpg

Természetesen a pezsgő és a művészet találkozására hozott példák sorát még sokáig lehetne folytatni, gyümölcsöző gyöngyöző kapcsolatukra pedig még valószínűleg a jövőben is sokszor emelhetjük a poharunkat.

A bejegyzés trackback címe:

https://artmeetsads.blog.hu/api/trackback/id/tr7314518932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.