Ezek voltak 2018 váratlan legjei a műtárgypiacon
2019. január 02. írta: ArtMeetsAds

Ezek voltak 2018 váratlan legjei a műtárgypiacon

kepzomuveszeti_legek_2018.jpg

Banksy, mesterséges intelligencia és a kortárs siker, melyek megváltoztathatják a művészetről alkotott véleményünket.

Ha képzőművészeti rekordokról beszélünk, akkor azok a kiállítások látogatottsági adatai mellett legtöbbször egy-egy árveréssel függnek össze. Az alábbi – szubjektív – válogatás az utóbbiak közül az elmúlt év legnagyobb visszhangot kiváltó híreit gyűjti össze.

A legpolgárpukkasztóbb - Önmegsemmisítő műalkotás

Októberben megjelent a Sotheby’s árverési kínálatában a rejtőzködő festő, graffitiművész és aktivitsa, Banksy egyik alkotása, azonban végül nem az eladás ténye tartogatta a legnagyobb meglepetést. A Lány léggömbbel című képet szó szerint bedarálta a siker, miután túlszárnyalt minden várakozást és 1,1 millió dollárért elkelt. Először egy, a riasztókéhoz hasonló hangot kezdett el kiadni magából a mű, majd elindult lenti irányban kifelé a keretből, miközben a rajzot apró csíkokra vágta.

Természetesen a hír azonnal bejárta a sajtót, majd hamarosan elkezdtek terjedni a különböző összeesküvés elméletek is arról, hogy az aukciósház szándékosan szervezte így az eseményeket, hogy még nagyobb figyelemre tegyenek szert. Az intézmény egyik vezetője, Alex Branczik természetesen cáfolta a vádakat, hangsúlyozta, hogy Banksy éppen a polgárpukkasztó és szokatlan ábrázolásai miatt tekinthető kora egyik zsenijének, és a művet így már az új formájában kell teljesértékűnek tekinteni. Az aprítógép keretbe helyezéséről végül a művész megjelentetett egy videót is, így tisztázva a félreértéseket, és egyértelművé tette, hogy erre az akcióra már régóta készült.

A legújítóbb - Kalapács alatt a mesterséges intelligencia

A világon először a Christie’s vállalta be, hogy az árverezésre bocsátott művei közé felvesz egy mesterséges intelligencia segítségével készült képet is. A váratlan tétel egy arckép, melyet a francia Obvious csoport hozott létre 15 000 különböző festett portré tanulmányozásával a 14-20. századból. A képen látható alak Edmond de Belamy, egy olyan elképzelt család tagja, akiknek képgalériáját egy számítógépes programnak köszönhetően hozták létre. 

Ahogyan az várható volt, ez is megtalálta új gazdáját, és végül 432 000 dollárért kelt el, ezzel lendítve egyet az ehhez hasonló technikával készült képek iránti érdeklődésnek a művészeti piacon.

edmond_de_belamy.png

A legdrágább - Trónfosztó kortárs művész

A rekordok addig érdekesek, amíg nem állítanak fel helyettük egy újat, és ez így van a műtárgyak esetében is.
Idén egy ötéves rekord dőlt meg azzal, hogy David Hockney Egy művész portréja című festménye 90,3 millió dollárért került leütésre a Christie’s árverésén, és ezzel ez lett az élő kortárs művészek alkotásai közül a valaha a legdrágábban eladott mű.

A trónfosztott ebben az esetben egyébként az egyik legjobban márkázott művész, Jeff Koons, aki 2013-ban szintén a Christie’s aukciósháznak köszönhetően 58,4 millióért adta el narancssárga Lufikutyáját.

david_hockney_egy_muvesz_portreja.jpg

Természetesen a fentieken túl jónéhány fontos eladás történt, de ez a lista most elsősorban azokra koncentrál, amelyek valamiért különleges szerepet töltöttek be 2018-ban a piacon.

A tavalyi év legdrágább műve Modigliani aktja volt (157 millió dollár), őt követte Picasso, aki viszont a top 20-as listán négyszer is szerepel, a szobrászok közül pedig Brâncuși került a legmagasabb áron eladottak közé a nyolcadik helyen.

Források: itt, itt és itt.

A bejegyzés trackback címe:

https://artmeetsads.blog.hu/api/trackback/id/tr9614527774

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.